Sunday, June 5, 2011

Kata Ganti Nama Untuk Kekasih

Allo!

Heh heh heh. Kembali jiwang. Amacam?

Kita langsung. Kita langsung okeh! Tak mau cerita bunga berkobar-kobar. Sekarang zaman straight to the point. Mana musim main kias-kias. Kias pagi makan nasik lemak. Kias petang makan roti pisang.

Ok. Itu kais, bukan kias. Keh keh keh

Kembali ke judul. Haacee cee cee.

"Kata Ganti Nama Untuk Kekasih". Ok! Lu panggil awek lu apa? Yang dah kawin jangan jawab la bangang! Gua post entri ni untuk mereka yang belum kawin jah. Kau kau kau kau dan kau pergi buka blog alam perkahwinan. Lepas tu link ke Facebook anda. Jangan lupa tag akaun bini masing-masing. Kikikikiki.

Gua tanya lagi sekali. Lu panggil awek lu apa? Tak mahu jawab? Ok tak mengapa.

Di sini aku huraikan beberapa kata ganti nama untuk kekasih. Aku selitkan sedikit huraian istimewa mengikut sedap mulut gigi dan gusi aku. Kira pujian la untuk kamu kamu kamu dan kamu. 

1. Saya - Awak
Kata ganti nama ini sangat biasa. Mudah dan tidak terlalu over. Kira macam stim-stim kuku la. Ada juga yang gunakan panggilan ini waktu permulaan hubungan. Cover gedik. Tapi ada yang guna sampai kahwin. Sebenarnya kata ganti nama ini adalah pendekatan paling berkesan untuk yang memiliki 2 atau lebih awek/ pakwe. Yela, semua Saya - Awak. Kalau awek/ pakwe tanya siapa tu jawapan dia "kawan". Selamat bukan?

2. I - You
Ini agak urban. Ye. Couple urban. Couple bajet urban pun iye jugak. Couple bajet space pun iye jugak. Space sms. Nak save aksara. Kalau lebih kena double charge pulak kan? Kalau chatting tu kira malas taip panjang-panjang la. I, U kan senang. Sekali tekan jah keyboard tu. Sebenarnya panggilan sebegini kebiasaannya digunakan oleh couple yang bajet kebandaran la. Yang ala-ala Amerika sikit katanya. Kita yang sekali terdengar terus timbul sikap tipikal menganggap mereka SPM dapat gred A++ dalam subjek English. Tapi jangan silap. Itu cuma bajet.

3. Abang - Ayang / Sayang
Kata ganti nama ini untuk couple yang optimis terhadap masa depan hubungan. Yelah, kata ganti nama ala-ala orang yang sudah mendirikan rumah tangga gitu. Sebenarnya couple yang menggunakan kata ganti nama sebegini agak jarang kita temui. Mungkin kerana stail ini tak seberapa nak cool. Sebab agak klasik kot. Peluang mendengarnya dalam masyarakat agak-agak hanya ada 1 dalam 100 couple. Cuba usya pasangan yang sudah bertunang ;-] 

4. Hubby - Honey
Hah haa. Ini juga kedengaran agak Amerika. Tapi yang ni lebih manja dan mesra la kan. Seperti kata ganti nama sebelum ni, kata ganti nama ini juga agak kurang digunakan oleh pasangan bercinta. Kalau jumpa pun nasib-nasib jelah. Yelah, Hubby dan Honey. Mana gempak guna stail ni kan. Sebab ada singkatan lain yang lebih comel dan manja. Ce scroll bawah. Scroll sikit jah.

5. Bie - Baby
Yeah! Inilah dia. Penyelesaian untuk menjadi Amerika dengan ringkas dan mudah. Kata ganti nama yang agak popular dan menjadi pilihan kebanyakan couple era ini. Agak comel dan manja jika sekali dengar. Namun bagi mereka yang menghidapi masalah tekak berlendir mungkin boleh tersedak mendengarnya. Yelah baby baby, silap dengar boleh jadi binatang haram pulak. Kalau time gaduh pun boleh la buat-buat salah sebut. Ye dak

6. Papa - Mama
Heh! Ini lagi satu. Antara kata ganti nama untuk kekasih yang kerap kita dengar. Manja dan comel kan? Kata ganti nama ini sebenarnya dimulakan oleh ibubapa Nobita dalam kartun manga Jepun Doraemon. Siapa lah tak pernah tengok Doraemon kan. Melalui pangilan antara suami isteri ini (Papa dan Mama Nobita) maka para couple terinspirasi untuk menggunakannya.

7. Aku - Kau
Hah! Ini untuk couple rempit. Comel bukan. Kata ganti nama begini agak kasar tapi sebenarnya tersirat keakraban. Lihat sajalah pasangan mat rempit dengan bohsianya. Sungguh akrab bukan. Melekat atas motor bagai tidak mahu dipisahkan. Selain mat rempit dan bohsianya, rata-rata couple dari Borneo juga menggunakan kata ganti nama sebegini. Bagi masyarakat Sabah dan Sarawak, panggilan / kata ganti nama ini tidaklah dianggap biadap. Malah dianggap kata ganti nama untuk orang-orang yang rapat dengan si pemanggil. Oleh itu jangan silap, bukan mat rempit sahaja yang sempoi ;-]

8. Gua - Lu
Err ada ke couple guna kata ganti nama macam ni. Gua Lu - Gua Lu. Kalau ada memang gua tabik la. Sempoi kemain. Agak-agak mat rempit dan bohsianya guna tak. Kalau ikut filem Bohsia ada la. Tapi itu berlakon. Secara nyatanya tak tahu pulak kan. Tak berani nak cakap dowh!

Amacam? Heh heh heh. Setuju? Tak setuju? Bagus. Aku suka bila kamu tak setuju. Sekurang-kurangnya kamu baca sampai habis entri ni. Hih hih hih.

Kalau nak disenaraikan, banyak lagi kata ganti nama yang wujud di kalangan couple dalam masyarakat kita. Tapi kebanyakannya berkiblatkan peribadi. Aku nak kupas satu-persatu pun jenuh jugak. Tak pasal-pasal nanti aku yang terkupas.

Sampai sini jah kot. Aku baru makan ubat ni. Rasa dah mengantuknya. Bye! Aku nak tidur. Nak mimpi aku punya baby. Kikikiki

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.